Natteroderi og udtrapning af flaske

8. marts 2021

Alder:
12 mdr.

Natteroderi og udtrapning af flaske

Hej Helen,

Så har vi behov for hjælp igen igen.

Min datter er lige fyldt 1 år her i februar. Hun han de sidste mange måneder haft to lure i løbet af dagen. En kl 10-11.30 og en kl 15-16.30. Hun er blevet puttet med flaske til hendes lure. Herudover får hun flaske inden hun bliver puttet til natten som var kl 20. Hun plejede at sove til ca kl 3-4 stykker også blive tilbudt flaske igen for at sove videre til kl 6.30.

Men de sidste to uger har min datter ikke ville have sin eftermiddagslur og har været lys vågen og meget meget svær at putte til trods for forskellige forsøg. Vi tænkte derfor at det var vores datters signal om hun kun havde behov for en lur i løbet af dagen. Vi prøvede derfor i et par dage langsomt at trappe hendes ene lur op til at ligge kl 12. Det gik faktisk rigtig fint og hun kan nu sagtens være vågen indtil kl 12 hvor vi så putter hende med en flaske. Hun spiser ca 140 ml. Her sover hun ca 1,5-2,5 time.

Vi har ligeledes også rykket hendes puttetidpunkt til natten til kl 19.30. Hun falder hurtigt i søvn til sin natflaske og drikker ca 140 ml. Min datter bliver altid puttet med sin bamse og en sut og har altid sovet ret godt om natten uden det store natteroderi. MEN efter hendes rytme har ændret sig og vi har lavet om i det hele vågner min datter konstant i løbet af natten. Hun plejer allerede at vågne op kl 22-23 ...

Annonce

... hvor hun tydeligvis er træt, men græder og kan ikke finde ro. Vi tager hende nogle gange ind til os men her kan hun heller ikke finde ro. Og græder og er mega træt men kan ikke komme videre i søvnen. Dette står på indtil kl ca 2.30 hvor hun endelig falder i søvn til en flaske da det er det eneste som giver ro. Hun sover så til 4.40 hvor hun igen vågner og er urolig og får igen en flaske og sover videre til 6.30-7.

Mit spørgmsål går på hvordan vi kan hjælpe hende videre i søvnen uden alle de flasker? Jeg vil så gerne have trappet alle flaskerne ud inden hun starter i vuggestue til maj. Men jeg kan godt blive i tvivl om hvordan det gøres bedst og hvad vi skal gøre istedet for. Det er både flasken om dagen, aftenen og natten vi øsnker fjernet. Men vi er selvfølgelig også ambivalente da vores datter er så ked og urolig om natten at det eneste som giver ro er flasken..

Vi har været til ørelægen for at udelukke om det kunne være ørerne som generede om aftenen. Det var det ikke. Lægen kan heller ikke finde noget. Dog har hun haft lidt hård mave - kan dette være en grund til natteroderiet/gråden? Og hvad kan vi gøre for at hjælpe hendes mave på vej?

Vi har også prøvet at holde alle aftaler på afstand og bare give hende ro - men dette har heller ingen effekt.

Håber du kan finde hoved og hale i mit brev :-)

Venlig hilsen
En bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.